Ukończyła Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej (uzyskując
dyplom inżyniera architekta) oraz Wydział Scenografii ASP w Krakowie.
Od 1975 roku projektuje scenografie i kostiumy w teatrze dramatycznym,
muzycznym, operze, balecie, telewizji i filmie. Debiutowała
kostiumami do Białego małżeństwa w reżyserii Kazimierza
Brauna w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu i tę pracę, z zaprojektowaną
przez siebie scenografią, powtórzyła w teatrze w Post Jefferson
w stanie Nowy York. Scenografia traktowana jako dziedzina
sztuki dała jej możliwość realizowania atrakcyjnych rozwiązań architektonicznych
w przestrzeni teatralnej, w opozycji do szarej PRLowskiej
rzeczywistości. Odtąd teatr stał się dla Zofii de Ines właściwym
miejscem dla autorskich realizacji, spełnienia własnych wizji,
wyobrażeń, fantazji i kreacji.
Zofia de Ines ma na swoim koncie ponad dwieście realizacji. Jej wybrane
prace w teatrze dramatycznym (Stary Teatr i Teatr im. J. Słowackiego
w Krakowie, Teatr Narodowy, Teatr Ateneum, Teatr Polski i Teatr
Powszechny w Warszawie, Teatr Polski i Teatr Współczesny we
Wrocłwiu oraz Teatr Wybrzeże w Gdańsku ) z wybitnymi reżyserami
to: z Jerzym Jarockim – np. Samobójca, Kasia z Heilbronnu, Maciejem
Prusem – np. sztuki Szekspira: Ryszard III, Burza, Stracone zachody
miłości, Juliusz Cezar, Wieczór trzech króli, Król Lear, oraz Kordian,
Krzesła, z Adamem Hanuszkiewiczem – np. Mąż i żona, Treny, Fedra,
... i Dekameron, Mariuszem Trelińskim – Adrianna Lecouvreur, Lautrenamont
– Sny, Krzysztofem Zaleskim – Skąpiec, Rewizor, z Kazimierzem
Braunem – Białe małżeństwo, Anna Livia, Operetka, Zofią Kalińską
– Nominate filliae i Wyprzedaż kobiet demonicznych, Leszkiem
Mądzikiem – Antygona, Makbet (2010), a z Tomaszem Koniną –
Idiota (2009), Panny z Wilka (2009), Dama Kameliowa (2010);
Wybrane realizacje de Ines w operze –Teatrze Wielkim w Warszawie,
Teatrze Wielkim w Poznaniu, Operze Krakowskiej – to: z reżyserem
Krzysztofem Nazarem – Król Ubu, Czarna maska, Dama Pikowa
(2008), Markiem Weiss-Grzesińskim – Faust, z Beatą Redo-Dobber
– Czarodziejski flet oraz Tomaszem Koniną – Tankred;
W balecie Zofia de Ines zrealizowała : w Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu
z Ewą Wycichowską – Niebezpieczne związki, Przypadki pana
von K.; w Operze Śląskiej z Henrykiem Konwińskim – Romeo i Julia
(2009).
Prace Zofii de Ines dla teatrów lalkowych to: w Teatrze Banialuka w Bielsku
Białej, w Teatrze im. A. Smolki w Opolu z Julią Pawłowską – Alicja
w krainie czarów (2008) oraz z Pawłem Aignerem – Zielony Wędrowiec
(ogólnopolska nagroda za najlepsze przedstawienie dla
dzieci w 2008 roku) i Miłość do trzech pomarańczy (2009).
Zofia de Ines przez wiele lat współpracowała z twórcą Wrocławskiego
Teatru Pantomimy Henrykiem Tomaszewskim. We Wrocławiu powstały
spektakle: Protesilas i Laodamia, Orfeusz i Eurydyka, Rycerze Króla
Artura, Perykles, Sen nocy letniej i Syn marnotrawny oraz w Theater
der Stadt w Bonn Orfeusz i Eurydyka.
Artystka zrealizowała także trzy spektakle autorskie: poświęcony kreacyjnej
funkcji kostiumu i jego związkom z płcią – Idole perwersji (wraz
z Teatrem Ekspresji, 1991), poświęcony związkom kostiumu z modą
– Między teatrem a haute couture (z Polskim Teatrem Tańca, 1998)
oraz spektakl metafizyczny – Na krawędzi (2006).
W 1991 roku powstał film oparty na autorskim spektaklu Idole perwersji,
w 1994 film pt. Sama przed lustrem, który przedstawia sylwetkę
i dokonania artystyczne Zofii de Ines, zaś w 2001 roku biograficzny
film pt. Portret.
Zasadniczymi elementami twórczości artystki są autokreacje oraz zabiegi
formalne dotyczące sposobu ubierania się oraz śledzenie
związków między nimi. Stanowią one sposób wyrażania i kształtowania
osobowości poprzez modę. Zofia de Ines od lat prezentuje autokreacje
m.in. w formie pokazów, akcji artystycznych oraz fotografii, które powstają
we współpracy ze znanymi fotografami: Tadeuszem Paczulą,
Markiem Gardulskim (wystawa Sesje wieczorne, Kraków 2004) i Stefanem
Okołowiczem. Wiele fotografii autorstwa Stefana Okołowicza
przedstawiających autoperformance Zofii de Ines zostało zaprezentowanych
na wystawie Polka zorganizowanej w Centrum Sztuki
Współczesnej w Warszawie w 2005 r. Zostały też opublikowane w wydawnictwach
Instytutu Teatralnego w Warszawie np. w serii Inna Scena,
w artykule Ewy Derdy pt. Zofii de Ines fantazmaty kobiecości
(w publikacji zbiorowej pt. Ciało, płeć, pożądanie. Tożsamość seksualna
i tożsamość płci w polskim dramacie i teatrze – 2008).
Artystka zorganizowała kilka wystaw indywidualnych w kraju (Kraków,
Wrocław, Lublin, Sandomierz) – np. wystawę scenografii i kostiumów
do spektakli operowych i baletowych z okazji 50-lecia Opery Krakowskiej
(2004) – oraz za granicą (Paryż, Darmstad). Brała również
udział w wielu wystawach zbiorowych, np. wielokrotnie w Quadriennale
Scenografii w Pradze oraz w wystawie Labirynt zwany Teatr. O przestrzeni
teatralnej (BWA, Kraków, 1994). W 1995 roku napisała artykuł
poświęcony kostiumowi do katalogu wystawowego Quadriennale.
Ponadto Zofia de Ines zajmuje się rysunkiem, plakatem, pisze teksty
poświęcone kostiumowi i modzie.
Obecnie wykłada kostiumografię w Międzynarodowej Szkole Kostiumografii
i Projektowania Ubioru w Warszawie (MSKiPU).
W scenografii nie interesuje mnie ani sugestia przestrzeni, ani jej iluzja,
lecz konstrukcja „spotęgowanej“ przestrzeni – bardziej znaczącej,
większej i głębszej niż to wynika z rzeczywistych wymiarów sceny. Fascynuje
mnie rozległa, lub – w przeciwieństwie do niej – klaustrofobicznie
zawężona, kinetyczna, zmienna, tajemnicza przestrzeń, w której
nawet tworzywo trudne jest do zdefiniowania. W projektowaniu
kostiumów istotne jest znalezienie osobowości i charakteru postaci,
zawsze wychodzę od ciała, podkreślam erotykę. Interesuje mnie przede
wszystkim konstrukcja i rzeźba kostiumu. Moje myślenie o scenografii
i kostiumie ma źródło w architekturze. W tym sensie jestem
architektem.
Warszawa, czerwiec 2010
Zofia de Ines
Wiecej na
www.culture.pl/pl/culture/artykuly/os_ines_zofia_de
www.filmpolski.pl/fp/index.php/516368