Ukończyła studia na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej
i Wydział Scenografii na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Obecnie
mieszka i pracuje w Kanadzie. W ciągu ostatnich 25 lat zaprojektowała
ponad 200 scenografii teatralnych, operowych, tanecznych
i filmowych. Ponad 40 przedstawień było światowymi premierami. Jej
praca w teatrze została nagrodzona pięcioma prestiżowymi nagrodami
teatralnymi (Dora Mavor Moor Awards) i dwiema nagrodami filmowo-
telewizyjnymi (Gemini Awards). Jest członkiem Royal Academy
of Arts and Associated Designers of Canada. Od 10 lat wykłada
scenografię na York University w Toronto.
Lista teatrów, które wystawiły prace Teresy Przybylskiej zawiera między
innymi:
National Arts Centre, Stratford Shakespeare Festival, Shaw Festival,
Canadian Opera Company, Opera Theatre of St. Louis, Pacific Opera,
Young Peoples Theatre, Tarragon Theatre, Factory Theatre, Nightwood
Theatre, Canadian Stage, Theatre Smith-Gilmour, Theatre
Columbus, Pleiades Theatre, Volcano, Necessary Theatre, Theatre
Pass-Muraille, VideoCabaret, Native Earth Performing Arts.
Ostatnie projekty teatralne (scenografia i kostiumy), z lat 2007-
2010, to między innymi:
2007
Crave, Sarah Kane, Nightwood Theatre, Toronto, Kanada;
Goodness, Michael Redhill, Volcano Theatre, New York, USA;
Lucy, Damien Atkins, The Canadian Stage Company, Toronto, Kanada
2008
Wild Dogs, Anne Hardcastle, Nightwood Theatre, Toronto, Kanada;
The Palace of the End, Judith Thomson, The Canadian Stage Company,
Toronto, Kanada
2009
Zastrozzi, George Walker, Stratford Shakespeare Festival, Stratford,
Kanada;
Albertine in Five Times, Michel Tremblay, Shaw Festival, Niagara on
the Lake, Kanada;
Scorched, (projekt kostiumów), Wajdi Mouawad, Tarragon Theatre,
Toronto, Kanada;
Shakuntala, Kalidasa, Pleaides Theatre, Toronto, Kanada
2010
Mother Courage, Bertold Brecht, National Arts Centre, Ottawa;
The Africa Trilogy, Binyavanga Wainaina, Rolland Schimmelpheninng,
Christina Anderson, Volcano Theatre, Luminato, Toronto, Kanada
Jak wspomniano, Teresa Przybylska otrzymała za swe prace szereg
nagród. Dora Mavor Moore Awards za projekty teatralne przypadły:
w 1991 r., za wybitny projekt kostiumów (Outstanding Costume
Design), 2nd Nature, VideoCabaret; Toronto
w 1993 r., za wybitny projekt scenografii (Outstanding Set Design),
Machiavelli in Love, M.C.U. Productions Toronto
w 1997 r. – Outstanding Costume Design, Le Malade Imaginaire,
Moliere, Théâtre français de Toronto
w 2003 r. – Outstanding Set Design, Two Words for Snow, Volcano
Theatre Company; Toronto i w 2005 r., Outstanding Costume Design,
Hedda Gabler, Volcano Theatre Company, Tarragon Theatre;
Toronto
Z kolei, Gemini Awards za projekty filmowe i telewizyjne przyznano
w 2001 i 2003 r., za najlepszą scenografię w serialu – Best Production
Design in Non Dramatic Series (2001 – za Don Giovanni Unmasked;
Toronto, 2003 – za Stormy Weather, Rhombus Media; Toronto)
Proszona o kilka słów komentarza, mogę stwierdzić, że już w czasie
studiów architektonicznych zdecydowałam, że będę studiować scenografię.
Chciałam poszerzyć moją wiedzę o projektowaniu przestrzeni
i połączyć ją z dramatycznym elementem, który można znaleźć
w teatrze, filmie i operze. Trzy lata na wydziale scenografii
spowodowały ogromną zmianę w moim sposobie myślenia i projektowania.
Jako scenograf zawsze staram się znaleźć przestrzenne
elementy, które w silny a minimalistyczny sposób uzupełniają dramatyczną
akcję i pozwalają widzom swobodnie stworzyć ich własny
świat emocjonalny. Zaprojektowana przestrzeń musi być wrażliwa na
słowo, ruch, dźwięk i światło. Musi brać pod uwagę wyobraźnię
i wrażliwość widza a także istniejącą architekturę przestrzeni, gdzie
przedstawienie się odbywa.
Bardzo ważna jest również rola kostiumów. Kostium musi mieć
swoją własną historię i wizualne miejsce w przedstawieniu, które
nie tylko pomaga aktorowi znaleźć istotę roli ale jest związane z przestrzenią
sceny. Ciekawym zadaniem w pracy nad kostiumem jest
znalezienie połączenia pomiędzy estetyką scenografii, rodzajem
przedstawienia (dramatu, komedii, teatr absurdu czy satyry) a finałowym
projektem kostiumu.
Moja praca nad projektem często zaczyna się równolegle z powstawaniem
tekstu teatralnego, konceptem formy dramatycznej,
czy operowej. Taki sposób projektowania jest dla mnie bardzo ważny.
Daje mi to okazję bezpośredniej współpracy z najciekawszymi pisarzami
i reżyserami w Kanadzie i duży wpływ na istotę przedstawienia.
Od dziesięciu lat wykładam scenografię na wydziale teatralnym na
York University. Naturalna ciekawość młodych utalentowanych ludzi
budzi we mnie przekonanie, że właśnie tę ciekawość chciałabym zachować
tak długo, jak pracuję jako scenograf i nauczyciel.
Teresa Przybylski
Toronto, lipiec 2010
|
fot. Michael Cooper
|